Dôležité Informácie
Novinka(od 31.3.2017)Agentúrne zamestnávanie: Zamestnanec pracujúci cez agentúru môže u toho istého zamestnávateľa pracovať maximálne 24 mesiacov a následne buď skončí u zamestnavateľa alebo dostane automaticky dobu neurčitú u zamestnávateľa kde bol pridelený. Pokiaľ zamestnávateľ (napr. Glovis) ukončí pracovný proces so zamestnancom po týždni, nekončí automaticky aj v agentúre - zamestnanec ostáva v pracovnom pomere s agentúrov po dobu, dokedy má s ňou podpísanú pracovnú zmluvu - aktuálne musí agentúra písať dátum ukončenia PP, doteraz písali len "po dobu dokedy ich bude potrebovať zametnávateľ".
Zamestnávanie štátnych príslušníkov tretích krajín
Z dôvodu rastúceho nedostatku pracovnej sily avizovaného zamestnávateľmi, klesajúcim počtom uchádzačov o zamestnanie evidovaných na úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny a zužujúcou sa ponukou uchádzačov na strane domácej pracovnej sily vhodných na obsadenie pracovných miest, sa Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny rozhodlo zjednodušiť podmienky zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín na území Slovenskej republiky.
Proces pri vydávaní potvrdení o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta sa má zrýchliť, a to skrátením obdobia pre nahlasovanie voľných pracovných miest za účelom posúdenia situácie na trhu práce z 30 na 20 kalendárnych dní. Uvedené skrátenie platí aj v prípade potvrdení o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta pri obnovovaní prechodného pobytu na účel zamestnania
Novým nástrojom v oblasti zamestnávania cudzincov je zavedenie zoznamu nedostatkových profesií, ktoré sa budú môcť zrýchlene obsadzovať štátnymi príslušníkmi tretích krajín. Zjednodušenie sa má zaviesť vo vybraných profesiách, kde pretrváva nedostatok pracovnej sily a v okresoch s mierou evidovanej nezamestnanosti nižšou ako 5 %. Zoznam týchto profesií by mala stanoviť komisia na tripartitnej úrovni a bol by zverejnený a ročne aktualizovaný na webovej stránke Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny www.upsvar.sk najneskôr do 30. júna 2018. Na tieto profesie bude platiť zjednodušený režim zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín – zamestnávateľ nebude mať povinnosť oznámiť úradu práce, sociálnych vecí a rodiny voľné pracovné miesto. Navrhuje sa však aj kvantitatívne obmedziť počet týchto zamestnancov na najviac 30 % z celkového počtu zamestnancov zamestnávateľa ku dňu podania žiadosti o udelenie prechodného pobytu, a to z dôvodu, aby sa tento nástroj nevyužíval na zabezpečovanie pracovnej sily len z tretích krajín, čo by mohlo mať za následok znižovanie mzdových a pracovných podmienok v Slovenskej republike. Zjednodušenie podmienok a urýchlenie procesu získavania štátnych príslušníkov tretích krajín má len napomôcť zamestnávateľom riešiť prechodný nedostatok pracovnej sily. Do celkového počtu zamestnancov sa majú započítať zamestnanci v pracovnom pomere dohodnutom najmenej v rozsahu polovice ustanoveného týždenného pracovného času.
Za ďalšiu podmienku na udelenie povolenia na zamestnanie štátneho príslušníka tretej krajiny alebo na vydanie potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta sa bude považovať aj preukázanie, že zamestnávateľ neporušil zákaz nelegálneho zamestnávania v období 2 rokov pred podaním žiadosti o povolenie na zamestnanie, resp. pred podaním žiadosti o prechodný pobyt na účel zamestnania
Z dôvodu významného nárastu počtu zamestnancov vyslaných zamestnávateľom so sídlom mimo územia krajín EU, ktorí vykonávali prácu na území SR na základe zmluvy uzatvorenej s právnickou alebo fyzickou osobou a udeleného povolenia na zamestnanie, pričom išlo takmer výlučne o prácu na výrobných linkách a s cieľom zabránenia sociálneho dumpingu, ako aj so zreteľom na už navrhované zjednodušenie podmienok pre zamestnávanie štátnych príslušníkov tretích krajín sa MPSVR rozhodlo vypustiť toto ustanovenie (§22 ods. 10) zo zákona o službách zamestnanosti.
So zámerom zabezpečenia porovnateľných pracovných aj adekvátnych podmienok ubytovania pre štátnych príslušníkov tretích krajín vysielaných na územie Slovenskej republiky zamestnávateľom z iných členských štátov (§23a ods. 1 písm. w), sa navrhuje ustanoviť právnickej alebo fyzickej osobe, ku ktorej budú štátni príslušníci tretích krajín vyslaní na výkon práce, doložiť doklad o zabezpečení primeraného ubytovania, ktoré spĺňa minimálne požiadavky podľa osobitných predpisov na predpokladané obdobie vyslania. Táto povinnosť sa v súčasnosti vyžaduje v zmysle zákona o pobyte cudzincov pri udeľovaní prechodného pobytu. Nakoľko v prípade vysielaných zamestnancov sa v zmysle zákona o pobyte cudzincov do 90 dní podmienka prechodného pobytu nevyžaduje, a nekontrolujú sa vhodné ubytovacie podmienky, navrhuje sa ustanoviť táto povinnosť pre príjemcu služby (informujúca organizácia) v uvedených prípadoch v zákone o službách zamestnanosti. Nakoľko je uvedené ustanovenie (§23a ods. 1 písm. w) často využívané na iné účely ako je poskytnutie služby a s cieľom predchádzania nelegálnemu zamestnávaniu, ako aj zabráneniu podvodným praktikám zahraničných agentúr, ktoré na územie SR vysielajú štátnych príslušníkov tretích krajín, sa v časti povinnosti zamestnávateľa navrhuje, okrem doloženia dokladu o zabezpečení primeraného ubytovania, ustanoviť právnickej alebo fyzickej osobe, ku ktorej sú vysielaní zamestnanci zahraničného zamestnávateľa, povinnosť pri predkladaní formulárov informačných kariet doložiť aj kópiu:
-
osvedčenia o uplatniteľných právnych predpisoch (formulár A1), ktorým sa preukazuje sociálne poistenie štátneho príslušníka tretej krajiny v inom členskom štáte, z ktorého je vyslaný na výkon práce na územie SR,
-
dokladu o jeho pobyte v štáte, kde je zamestnaný.